Urban pikedrakt :-)

  • 11.08.2017 kl. 22:31

Sommeren har vært lite produktiv på strikkefronten, men måtte bare strikke denne flotte drakten fra Be Charmed av JMHK. 

Flott mønster, enkelt å forstå og ikke mins en nydelig drakt. Denne som jeg har strikket er strikket i Sandnes merino.

Legger en link til siden hvor du kan kjøpe oppskriften.

URBAN PIKEDRAKT MØNSTER

 

Dette er en bestilling til ei lita jente på 1 år, og mammaen ønsket den i lys blå :) 

 

#strikking #barnemote #barn #foreldreogbarn #blogg #side2 #håndarbeid #hjemmelaget #DIY #kreativ

Sommerens romper:)

  • 19.05.2017 kl. 22:46

Jeg liker å strikke baby og barne tøy :-) mest fordi det er så mye lekkert og fordi det tar gjerne kortere tid enn store plagg. Denne gangen kunne jeg ikke dy meg! Så et av de nyeste heftene fra KlompeLompe på disken i min lokale garnbutikk, Spøt til småtroll heter det.

Spøt er et nytt garn som er fra sandnes garn, inneholder 40% alpakka, 40% merinoull og 20% nylon, og var utrolig godt å strikke av! 

På forsiden av heftet var det bilde av en nydelig baby romper, så da måtte jeg teste ut dette garnet på en slik romper.

Kajaromper heter den, og jeg valgte å strikke den i str 3 mnd. Mønsteret er fra 0-2 mnd og helt opp til 3-4 år.

Hadde noen fine perlemor knapper liggende som passet helt perfekt.




Min er strikket i farge Brunrosa, fargekode 3544. Min versjon fikk korte armer, da det er sommer i vente:-)

 


 



 

Denne MÅ bare strikkes!

#strikke #familie #side2 #familieogbarn #hverdag #sommer #hjemmelaget #hjemme #hobby #håndlaget

Følg meg på Bloglovin.com

Sommerens favoritt genser:)

  • 18.05.2017 kl. 15:58

Denne strikke genseren kommer definitivt til å bli en av mine favoritter i sommer 

Like tøff til olabukse som et skjørt!

Utrolig rask å strikke, pinne 5 og 6. Jeg har valgt beige og natur som farger, men den kan du kombinere akkurat som du ønsker. 

Denne lette, men samtidig lune genseren, er strikket i 1 tråds børstet 100% baby alpakka.

Genseren er et strikke prosjekt jeg har hatt i samarbeid med A KNIT STORY. De setter høye krav til kvalitet og benytter kun alpakka fra dyr som lever et fritt og godt liv. Alpakka inneholder ikke lanolin og er derfor supert for de som er allergiske mot saueull. 

Min strikke historie denne gang ble denne flotte genseren som heter:

609 -San.fran genser med striper/hullmønster.

 




Jeg valgte strikke pakke, da var alt pakket i flott strikke pose med mønster. Men du kan også kjøpe nøstene løse i en av A KNIT STORY sine forhandlere. Jeg er så heldig å ha en der jeg bor. En kjempe flott strikke butikk som heter GARNKROKEN, her får jeg all hjelp og råd jeg trenger.
 

Hvordan ville sin sommergenser se ut?

Sponset samarbeid med A Knit Story

#strikke #sommergenser #favoritt #damemote #hjemmelaget #hobby #familie #hverdag #Side2 #mote #trend
 

Nydelige Eiras drømmegenser!

  • 06.05.2017 kl. 21:59

Denne jente genseren er bare rett og slett NYDELIG!!

Eiras drømmegenser fra Be Charmed av JMHK

Den strikket i tynt garn og er en lett og nydelig jente genser. Den kommer i størrelser helt ned til 6/9 mnd og opp til 12 år, det er også laget en dame versjon, så her er det bare å boltre seg:-) 

Jeg hadde fra tidligere kjøpt noen nøster med tynn Line fra Sandnes garn, i en nydelig farge som heter støvet lys blå , kode 7521 Fargene på bildene "lyver " litt.

Siden dette garnet har en annen strikkefasthet en mønsteret, så gikk jeg opp en størrelse.

Resultatet ser dere på bildene, jeg har også sydd en baggy bukse og lue til.

Bukse og lue er sydd som tilbehør, men denne genseren er kjempe flott til pent også.




 



 

Ha en fin strikke uke:-)

#håndarbeid #strikke #barn #jentemote #side2familie #familie #håndlaget #hobby #madebyme 

Grete kofte; et må ha plagg :-)

  • 02.05.2017 kl. 15:56

For en tid tilbake startet jeg på Grete kofte, syntes den er så fin, så den måtte jeg bare ha. Ble rosa, burgunder, hvit og grønt strikket i Sterk fra Du store alpakka. Utrolig godt å strikke av! 

Den ble endelig strikket ferdig og montert i helgen, og jeg ble veldig fornøyd :-) Anbefaler å investere i boken #Bystrikk# av @Ingunn Myklebust. 

Boken og andre flotte oppskrifter finner du i linken HER: KNITTING-INNA.COM

Her er mitt ferdige eksemplar.

 



 



Fargekodene jeg har brukt er:

Grå lavendel: 853 (bunnfarge)

Hvit: 851

Burgunder: 832

Grønn oliven: 856

 

#strikke #håndarbeid #gretekofte #hverdag #kreativ #familie #hobbymagasinet #blogg #side2
 

 

Strikket lett sommer topp :)

  • 29.04.2017 kl. 19:49

Kjole, tunika eller singlet.. denne toppen egner seg til alt. Jeg har strikket den litt lang, for da kan den brukes til flere ting som for eksempel over en tights. Strikket også et skjørt til denne som jeg har strikket tidligere. Liker disse enkle fine plaggene i bomull eller bomulls blandinger.

Denne toppen og skjørtet er en del av Marte Helgetun sin kolleksjon, og som dere kan se av tidligere innlegg så er hun en av mine favoritt designere. For ordens skyld, så er ingen av mine innlegg sponset:-) 

Legger linken til toppen i bunnen av innlegget, der kan du også finne linken til mine tidligere innlegg med hennes strikkedesign. 

Oppskriftene kan du få i nedlastbare filer.

Bildet under er hentet fra Marte Helgetun sin nettside.

Denne (under) har jeg strikket i Belle fra Dropsdesign, men i oppskriften er det brukt Line fra Sandnes garn.

 

Til denne toppen har jeg valgt rosa hjerte knapper, kjøpt på Ebay.com

 

Skjørtet er også å finne på nettbutikken til Marte Helgetun. Link i bunnen av innlegget. 

Raskt å strikke og flott på:-) Kos dere! 

LINK: Lett liten lintopp

LINK: Stripete skjørt

LINK: Nydelig sommer kjole til barn

LINK: Jente strikk til sommergarderoben
 

#barn #strikking #håndarbeid #foreldreogbarn #foreldre #sommer #barnemote #Side2 #hobby #mote #sommer #hobbymagasinet

Nydelig Sommerkjole til barn

  • 25.04.2017 kl. 19:02

Jeg har strikket mye opp i gjennom årene, noe prosjekter mer komplisert enn andre :-) Og jeg har fått noen favoritt designere, Marte Helgetun er en av de.

Hun har en oppskrift på en sommerkjole som er helt nydelig. Den kommer i nedlastbar fil, og i flere str fra 3 mnd og opp til 12 år. Jeg har strikket to stykker og det blir helt klart flere. Garnet jeg brukte var fra Drops design, Belle, men det er Sandnes sitt garn Line som står i oppskriften.

Link til siden med mønster finner du her: http://www.martehelgetun.no/butikken-min/mine-moenstre/sommerkjole-i-line-barnehagebarn/

Linken er til kjolen i barnehage str, men du finner skolebarn og baby også på sidene til Marte.


Kjolen under er i str 2 år og strikket i Belle.

Kolen er i lys rosa, str 1 år også strikket i Belle fra drops design.


#strikke #kjole #sommer #baby #skolebarn #barnehagebarn #foreldreogbarn #foreldre #side2foreldre #blogg #håndarbeid #hobby 

 

Sommerkjole i bomull til barn :)

  • 23.04.2017 kl. 19:08

Strikket denne kjolen fra PT design til to fine jenter for en god tid tilbake, men de er like aktuelle enda:-)

Kjolene er strikket i bomull PT pandora, et godt garn å strikke av. Må innrømme at det ble litt mange tråder å feste, men ble veldig fornøyd med resultatet.

Jeg valgte å bruke farge kombinasjon som mønsteret foreslo.


 





Farmors jenter:-)

#sommerkjole #barnestrikk #barn #kjole #mote #håndarbeid #famileogbarn #side2 #blogg #hobby #strikking #DIY

Sommergenser :)

  • 19.04.2017 kl. 16:28

Denne fine sommergenseren er fra Sandnes sin fjorårs kolleksjon i heftet Line. Jeg har valgt å strikke den i Belle fra Dropsdesign, for det garnet hadde jeg liggende. Det er samme blandingen som Line,Bomull, Lin og viscose,  kanskje vevd litt løsere, men funket helt fint.  Fargen jeg valgte heter sinkgrå:-)

 


 


#strikke #garn #mote #hobby #hverdag #sommer #side2mote #kreativ #håndarbeid

Baby sett :)

  • 15.04.2017 kl. 23:06

Litt mer baby strikk fra KlompeLompe, skulle nesten tro jeg drev reklame for dem, men har ingen avtaler der nei! Jeg syntes de har mange fine barne oppskrifter, og som den strikke glade jeg er, så er det bestandig moro med små tøy.

Dette settet har jeg strikket i et par andre versjoner også tidligere. 

Se gjerne innlegg BABY STRIKK

Settet er strikket i Sandnes garn, baby merinoull.








 

Strikking er min Yoga!

 

#barn #strikking #hobby #kreativ #side2familie #side2 #blogg #baby #familie #hverdag #hjem

Jente strikk til sommergarderoben

  • 13.04.2017 kl. 11:58

Marte Helgetun har mange fine og lette plagg til barn. Dette settet i T-shirt og skjørt er strikket i Belle fra drops, et garn blandet av Bomull/Viskose/Lin. 

Godt å strikke av, gir et jevnt og fint resultat. Dette settet er i str 2-3 år og Til salgs :-)







#jente #hverdag #side2mote #side2familieogbarn #håndarbeid #barn #kreativ #hobbystrikk #hobby #familie

Baby rompere :)

  • 12.04.2017 kl. 10:14

I fjor hadde jeg en "baby romper" strikke dilla, det ble noen kan du si. De er morsomme å strikke, tar liten tid og har du et par nøster liggende, så holder det til en romper. De som jeg viser frem her er strikket i litt forskjellig garn, fra forskjellige designere, 



Romper ifra KlompeLOmpe, strikket i Drops Merino Extra Fine, str 6 mnd

 

Romper ifra KlompeLompe, str 3 mnd, strikket i Sandes Merino Ull

 

Løveranke romper ifra Tusen og en maske,str 6 mnd, strikket i Drops Merino extra fine

Romper, husker ikke hvor jeg fant denne, men str 0-3 mnd, strikket i Baby merino fra Drops.


Kos dere i solen:)

 

Følg meg gjerne på Facebook: Homeofbente

Jeg er også på Bloglovin

 

#barn #familie #håndarbeid #hverdag #blogg #side2foreldreogbarn #strikking #barnestrikk

Strikket Gutte Caps :)

  • 10.04.2017 kl. 12:27

Helgen bare flyr av gårde, så ny uke og mandag igjen. Vil gjerne dele med dere denne flotte gutte capsen som jeg har strikket etter mønster ifra Marte Helgetun, den heter stjerne caps. Hun har mange flotte og enkle oppskrifter, har strikket en del av dem og er like fornøyd hver gang over hvor godt forklart de er. 

Denne er strikket i Merino ull fra Sandenes garn, bremmen er en hard papp, og ferdig i pakke fra Marte Helgetun, knappene kjøpte jeg på Ebay.com

Kan sikkert bruke noe annet også som du bare klipper til. 

    



 

Link til Marte Helgetun HER
 

#barn #caps #strikking #hverdag #barneklær #hobby #foreldreogbarn #blogg #side2 #familie

Barnebunad

  • 09.04.2017 kl. 15:15

Det finnes så mange fine strikkede festdrakter og barne bunader.

Jeg vil vise dere Vestfold bunad til jente, strikket i Rauma garn, på pinne 2 2/1.

Denne som det er bilde av her i innlegget er strikket av min mor, og er til salgs:)

 







Hvilken bunad har du?

 

"Våren, våren,
er endelig her
Hestehov og hvitveis
og knopper på trær"

 

#våren #barn #familie #hvitveis #bunad #strikking #barneklær #blogg #høytid

Funky strikke bukse til barn!

  • 07.04.2017 kl. 12:22

Funky strikke bukse med lommer til barn, er kjempe tøff! Strikket et par slike på bestilling, brukte forskjellig garn.

Den ene i Punto fra Drops, og den andre i Karisma fra Drops garn. Knapper fra Ebay.

Begge ble veldig fine. Oppskriften kommer fra Tusen og en maske, legger ved link til mønster siden. 

Mønster Funky strikke bukse



 

Bildet under er hentet fra Tusen og en maske sin nett side. LINK HER


#strikking #barn #hobby #kreativ #familie #blogg #hverdag #DIY

Baby Strikk.

  • 06.04.2017 kl. 11:18

Et lite strikke sett fra KlompeLompe. En bestilling til til en liten gutt.

Strikket i Baby Merino fra Drops, veldig moro å strikke. Denne er i str 3-6 mnd.

 

 

 


 

"Hver maske er en dag, og hver omgang er et år,
og alt vi gjør og sier i strikketøyet står."

 

#håndarbeid #strikking #barn #familie #baby #side2familie #hverdag #hobby #foreldre

Ankelsokker

  • 05.04.2017 kl. 11:30

Strikket disse ankel sokkene i påsken i fjor. De er fine og se på og deilig å ha på seg.

Oppskriften fant jeg på Dropsdesign sine egne sider og de er strikket i Fabel.

Det holder med 1 nøste på 50 g, så prisen for et par av disse blir ca 25,- 

Link til siden her: Cameliia Rose sokker.



 

 

"Den gang vi kom til verden, da fikk vi en presang,

et nøste med vår skjebne, vi visste ei hvor lang"

 

#strikking #hobby #kreativ #påske #hjemmelaget #håndlaget #inspirasjon #blogg #familie #hverdag

Oslo anorakk til barn.

  • 04.04.2017 kl. 08:30

Det har blitt rundt 15 slike Oslo anorakker i løpet av de siste 3 årene. Mønsteret er fra Pickles.no og heter Osloanorakk. Utrolig morsom og enkel å strikke, denne blide jenta på bilde fikk også med en "bølle" lue. 



Under et lite knippe av anorakkene.

 

                         

Ha en kreativ dag!

 

#pickles #strikking #barn #blogg #side2foreldre #hjemmelaget #kreativ #strikkegenser #DIY #hverdag #mamma #bestilling #homeofbente
 

En liten fargeklatt

  • 03.04.2017 kl. 09:00

Jeg syntes det er kjempe moro å strikke barne tøy, tar liksom ikke så lang tid! Men jeg glemmer at PROSJEKTER er mitt mellom navn.

Ting har en tendens til å begynne med noe enkelt for så å avslutte med en hel masse. 

Dette settet er et godt eksempel på det! "Skulle bare" strikke en Nora genser, men endte opp med lue og bukse også😜



Alt er strikket i Sandnes merinoull, kjempe godt å strikke av. 

Noragenser fa Gutten og strikkemor

 



Lue fra KlompeLompe➰

#strikke #barn #familieogbarn #side2familie #hverdag #kreativ #insirasjon #side2 #blogg #DIY

En liten romper.

  • 01.04.2017 kl. 18:41

En liten romper ble til underveis. Strikket i babymerino ull. Egen oppskrift.



#baby #håndlaget #familie #barn #strikket #kreativ #blogg #hverdag ♥

KlompeLompe lue og hals

  • 31.03.2017 kl. 22:40

Strikket dette settet til ei frøken i høst. Er fra KlompeLompe sin siste bok. Heter Lilly lue og hals.

Brukte garn fra Sandnes. Mottaker ble veldig fornøyd.:-)




 

Strikke kos

  • 31.03.2017 kl. 11:12

 

Er litt foran og bak kameralinsa disse bildene :) 

Prøver å bruke mitt kreative loft så mye jeg kan, men det blir alt for liten tid der opp. Men av og til tar jeg meg tid til å bla i alle strikkebøkene. Den siste i rekken er boken Bystrikk fra Ingunn Myklebust. Har lenge hatt lyst til å strikke Gretekofta, så det var ikke så vanskelig å finne inspirasjon etter å ha bladd i boken. Bildene taler for seg! Fryd og gammen og virkelig verden 

Mitt Kreative loft finner du bilder av HER!


 

 

Kaos på bordet!

Ha en fin fin strikke dag!

#strikk #foreldre #barn #bystrikk #hverdag #kreativ #håndarbeid #blogg #hverdag 

Rallar genser.

  • 29.03.2017 kl. 20:56

Syntes dale garn sin rallar genser til barn er kjempe fin:-) Ble veldig fornøyd med denne i grå med hvitt og gult.

Men nå blir det litt ego strikk fremover, genser fra A Knit Story og Grete kofte fra Knitting Ina.

 

Baby strikk.

  • 29.03.2017 kl. 11:49

Klompelompe strikk er alltid morsomt, dette antrekket er til en liten gutt i fødselsgave. Jakken henter Tobiaskofte og buksen og luen er i skjønnas serien. 

Garnet er fra Sandnes og klompelompe sine egne farger.  Ha en fin strikke dag!



"Det eneste stedet husarbeid kommer før strikking er i ordboken!"

#strikking #håndarbeid #kreativ #barnestrikk #baby #barn #side2foreldre #side2 #blogg #familie 

Mitt Kreative loft.

  • 27.03.2017 kl. 20:59

Har alltid ønsket meg et eget kreative rom, hvor jeg kan ha alle strikke og sysakene mine, hvor jeg kan ha besøk hvor vi kan drikke kaffe mens vi strikker og prate om løst og fast! 

Og det ble virkelig! Vi hadde et loft på garasjen med skråtak, som jeg fikk overtalt mannen min til å gjøre til mitt. Oppløft av taket måtte til mente jeg, og slik ble det:-) Bildet av sofakroken, The girl Cave.

 



 

Litt av garn lageret, mannen min har laget hylle delere.

 

God stolen kjøpt for 50 kr :-)






Ha en fin dag.:-)

#strikking #hobby #kreativ #interiør #blogg #hjemmelaget #håndarbeid #hjemme #familie


 

"Vendela" kofte.

  • 26.03.2017 kl. 17:56

Vårens store strikke bølge har vel vært Lothepus lue og Haukeli kofte, eller som mange kaller den "Vendela" kofte.

Her er min versjon:-)

#kofte #strikking #haukelikofte #kofte #hverdag #familie #dame #side2 #foreldreogbarn #blogg

 

Natalie i nydelig Klompelompe antrekk.

  • 25.03.2017 kl. 11:44

Dette antrekket fikk jeg så lyst til å strikke til Natalie. Kofte, skjørt og hårbånd fra Klompelompe, strikket i merino fra Sandnes garn.

Avhengig og ruset på.....

  • 16.03.2017 kl. 13:11

Det norske store leksikon definerer avhengighet slik;

Avhengighet

"samlebetegnelse for skadelig avhengighet av kjemiske substanser, eller av økonomisk ruinerende eller tidskonsumerende aktiviteter."

Jeg kommer helt klart innunder den siste gruppen: Tidskonsumerende aktiviteter!

Det sies også at kjennetegnet på skadelig avhengighet er først skadelige når bruken eller utøvelsen blir av et omfang som går på bekostning av vesentlige livsområder. De samme kriterier for å bedømme avhengighet som brukes ved rusavhengighet kan også anvendes ved avhengighet av aktiviteter:

  • en sterkt trang til å utøve aktiviteten;
  • manglende evne til å regulere aktiviteten, slik at man bruker mer tid enn tenkt;
  • starter når man har bestemt seg for å avstå, eller at man stadig prøver å slutte uten å klare det;
  • aktiviteten opptar en slik at andre viktige og hyggelige aktiviteter blir skjøvet bort, eller nedprioritert, for eksempel familieliv.
  • avhengigheten koster penger

Min rus oppstår når jeg får handle på nye steder, eller få varene hjem så jeg kan kaste meg over mitt nye kjøp med stor entusiasme. Jeg går heller ikke av veien for handle på nett! Det er så mange tilbud, nye produkter og lokketilbud...... og jeg prøver etter beste evne å la være å kjøpe. Å gå forbi steder hvor jeg kan få kjøpt varene er utrolig vanskelig, jeg får nesten abstinenser. Men får jeg handlet så blir jeg glad, og endorfinene strømmer gjennom kroppen, nesten som å spise sjokolade!

Jeg har et helt garasje loft fult av varer og tilbehør, allikevel "trenger" jeg alltid bare litt til. Jeg kan ikke skyve under en stol at det koster penger, ja mye penger til tider, men beroliger meg selv med at det var jo TILBUD! 

Om det finnes en behandling vet jeg ikke, men jeg vet at oppbygning av motivasjon for å slutte eller begrense aktiviteten med føring av lister over fordeler ved å avstå og ulemper ved å fortsette aktiviteten, gruppebehandling som gir støtte fra likesinnede, avtrapping med belønningsprosedyrer for alternative aktiviteter som samvær med familie eller mosjon!!!

Men jeg er ikke motivert for å slutte, og mange syntes kanskje dette er tull, og kan ikke sammenliknes med rusavhengighet, spilleavhengighet osv...,men jeg ER;

  • avhengig av garn
  • avhengig av å strikke

Og akkurat nå er jeg ikke motivert til å slutte:-) Jeg elsker å strikke, se hvordan jeg klarer å få en enkel ting som en tråd til å bli et håndverk!

For det er det det er! ET HÅNDTVERK! 

Jeg mener også at det å ha et håndarbeid, uansett hva det er er helsefrembringende! Finnes det noe bedre enn å la tankene vandre mens en strikke. Det er er bevist at 20min strikking hver dag senker hjerterytmen og virkelig er avstressende. Mestringsfølelsen en får av å produsere noe som andre og ikke minst en selv liker, er ubeskrivelig:-)

 


 

#strikking #familie #kvinne #mamma #håndarbeid #blogg 

Bente

Jeg heter Bente:-) Bor på landet i Andebu som er en del av Sandefjord kommune i Vestfold fylke. Tiden min bruker jeg på strikking, hjem og hundene mine Er samfunnsengasjert og elsker kreativt mangfold. Skriver om alt!

homeofbente Blogglisten

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no